Porucha pozornosti
Poruchy pozornosti jsou rozlišovány v základu na ADHD (porucha pozornosti s hyperaktivitou) a ADD (porucha pozornosti bez hyperaktivity). ADHD je spolu s ADD popsáno již v jednom z předchozích článků.
U klientů s ADD je problému se soustředěním, denní snění a jakási nepřítomnost dítěte v čase a prostoru. Hyperaktivita u osob s ADD není přítomna.
U obou poruch pozornosti je nutné být ostražitý vůči vyčlenění dítěte z kolektivu, děti se od běžné populace odlišují, což může být v kolektivu záminkou k vyčleňování.
Jak trénovat pozornost?
S ohledem na věk lze využívat různé techniky tréninku pozornosti. Na trhu je dostupná cela řada pracovních sešitů a interaktivních pomůcek. Základním pravidlem je, aby děti s poruchou pozornosti neměly ve svém pracovním prostoru další rušivé podněty, které jejich pozornost tříští; aby měly možnost věnovat se učení v kratších časových úsecích, které střídají přestávky, nebo přechod k jiné činnosti a celkově klidný a důsledný přístup. Dobré je také prostřídání činností s pohybovou aktivitou, případně pohybem na čerstvém vzduchu. Případně práce s pozorností pomocí hraní příběhů, které děti pohybově hrají.
Pomoc přináší bezesporu i podpora soustředěnosti prostřednictvím léků, které uleví nejen rodině, ale také škole.
Psycholog může pomoci s diagnostikou dítěte. Psychologové v rámci pedagogicko-psychologické poradny jsou pak schopni na základě vyšetření a diagnostiky dát škole i rodičům konkrétní doporučení, jak s dítětem pracovat.